PENINGKATAN HASIL BELAJAR CETAK SABLON MANUAL PADA MATA PELAJARAN SENI BUDAYA MELALUI PENDEKATAN JOYFUL LEARNING PADA SISWA KELAS VIII-D SMP N 2 GONDANGREJO KARANGANYAR TAHUN AJARAN 2012/2013

Wahyudi, Indra (2013) PENINGKATAN HASIL BELAJAR CETAK SABLON MANUAL PADA MATA PELAJARAN SENI BUDAYA MELALUI PENDEKATAN JOYFUL LEARNING PADA SISWA KELAS VIII-D SMP N 2 GONDANGREJO KARANGANYAR TAHUN AJARAN 2012/2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1299Kb) | Preview

    Abstract

    commit to user vii ABSTRACT Indra Wahyudi. ENHANCEMENT OF LEARNING MANUAL ON PRINTING PRINT ART LESSONS THROUGH CULTURAL APPROACH TO JOYFUL LEARNING CLASS VIII-D SMP N 2 GONDANGREJO KARANGANYAR ACADEMIC YEAR 2012/2013. Thesis. Surakarta: Faculty of Teacher Training and Education University of March Surakarta.2013. The research objective of this class action is to improve the learning outcomes of manual screen printing on the subjects of art and culture in particular manual screen printing material in class VIII-D SMP N 2 Gondangrejo Karanganyar academic year 2012/2013. This research is a classroom action research approach joyful learning on the subjects of art cultural manual screen printing materials. Subjects were eighth grade students of SMP N 2-D Gondangrejo Karanganyar school year 2012/2013 with students numbering 17 students. These transactions are carried out research in September to December 2012, with two cycles and each cycle includes four activities: planning, implementation, observation and reflection. The data was collected using observation / observation, tests, interviews, and documentation. The data analysis technique used is the technique of comparative descriptive (comparative descriptive statistics) and the techniques of critical analysis. Target indicators that have been achieved in this study consists of three aspects, namely the cognitive aspects of the value of the written test manual screen printing material, students in the first cycle only reached 64.71% and the second cycle increases to 100%. On the affective aspects of students' ability to appreciate the work of the first cycle only reached 58.82% and the second cycle increased to 82.35%. On aspects of psychomotor test scores practices manual screen printing work, students in the first cycle reached 58.82% and the second cycle increased to 88.23%. Based on the results of this study concluded that the approach of learning by applying joyful learning can improve learning outcomes cultural arts subjects manual screen printing material in class VIII-D SMP N 2 Gondangrejo Karanganyar academic year 2012/2013. Keywords: Manual screen printing learning outcomes, joyful learning Indra Wahyudi. PENINGKATAN HASIL BELAJAR CETAK SABLON MANUAL PADA MATA PELAJARAN SENI BUDAYA MELALUI PENDEKATAN JOYFUL LEARNING PADA SISWA KELAS VIII-D SMP N 2 GONDANGREJO KARANGANYAR TAHUN AJARAN 2012/2013. Skripsi. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.2013. Tujuan penelitian tindakan kelas ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar cetak sablon manual pada mata pelajaran seni budaya khususnya materi cetak sablon manual pada siswa kelas VIII-D SMP N 2 Gondangrejo Karanganyar tahun ajaran 2012/2013. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan menerapkan pendekatan joyful learning pada mata pelajaran seni budaya materi cetak sablon manual. Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII-D SMP N 2 Gondangrejo Karanganyar tahun pelajaran 2012/2013 dengan siswa yang berjumlah 17 siswa. Penelitian ini diakukan pada bulan September hingga Desember 2012, dengan dua siklus dan masing-masing siklus mencakup empat kegiatan yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik observasi/pengamatan, tes, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik deskriptif komparatif (statistik deskriptif komparatif) dan teknik analisis kritis. Target indikator yang telah dicapai pada penelitian ini terdiri dari tiga aspek, yaitu pada aspek kognitif nilai tes tertulis materi cetak sablon manual, siswa pada siklus I hanya mencapai 64,71% dan pada siklus II meningkat hingga 100%. Pada aspek afektif kemampuan siswa dalam mengapresiasi karya pada siklus I hanya mencapai 58,82% dan pada siklus II meningkat hingga 82,35%. Pada aspek psikomotorik nilai tes praktik karya cetak sablon manual, siswa pada siklus I mencapai 58,82% dan pada siklus II meningkat hingga 88,23%. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dalam pembelajaran dengan menerapkan pendekatan joyful learning dapat meningkatkan hasil belajar mata pelajaran seni budaya materi cetak sablon manual pada siswa kelas VIII-D SMP N 2 Gondangrejo Karanganyar tahun ajaran 2012/2013. Kata kunci : Hasil belajar cetak sablon manual, joyful learning

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    N Fine Arts > ND Painting
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Seni Rupa
    Depositing User: Tri Wahyu Prasetyo
    Date Deposited: 16 Apr 2014 19:18
    Last Modified: 16 Apr 2014 19:18
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11504

    Actions (login required)

    View Item