Pengaruh Penggunaan Strategi Inside Outside Circle (Ioc) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013

Pratiwi, Novieta Ayu (2013) Pengaruh Penggunaan Strategi Inside Outside Circle (Ioc) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (172Kb) | Preview

    Abstract

    commit to user ix ABSTRACT Novieta Ayu Pratiwi. THE EFFECT OF THE IMPLEMENTATION OF INSIDE OUTSIDE CIRCLE (IOC) TOWARD BIOLOGY LEARNING ACHIEVEMENT OF X DEGREE STUDENTS AT SMA NEGERI 5 SURAKARTA IN ACADEMIC YEAR 2012/2013. Thesis, Surakarta: Biology Education, Faculty Teacher Training and Education, Sebelas Maret University, Surakarta, Juni. 2013. The aim of this research is to know the influence of IOC strategy toward biology learning achievement of X degree students at SMA Negeri 5 Surakarta in 2012/ 2013 academic year. This research was quasi experiment research which used posttest only Nonequivalent control group design. This research applyed IOC strategy in experimental group and deduktif approach with discussion, classical course and question-answer method in control group. Population’s research is the entire class X at SMA Negeri 5 Surakarta in academic year 2012/2013. Sampling techniques used cluster sampling. Cluster result has chosen X2 as experiment group and X1 as control group. Data was collected using multiple choice test, observation sheet, and document. The data were analyzed by t-test. The result shows that the average value of the experimental class that is equal to 71, 28 while the control class is 64.53. The result of hypothesis test is IOC influence the cognitive learning outcomes indicates p-value <0.05 is equal to 0.000. The result of hypothesis test is IOC influence the psychomotor learning outcomes show p-value <0.05 is equal to 0.000. The results of hypothesis test is IOC influence the affective learning outcomes show p-value <0.05 is equal to 0.030. The conclution of the research is that application of IOC strategy has taken good effect toward student’s achievement cognitive, psychomotor, and affective domain in learning biology of SMA Negeri 5 Surakarta. Keywords: IOC strategy, Biology Learning Achievement Novieta Ayu Pratiwi. PENGARUH PENGGUNAAN INSIDE OUTSIDE CIRCLE (IOC) TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA KELAS X SMA NEGERI 5 SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Skripsi. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Sebelas Maret Surakarta. Juni. 2013. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan strategi IOC terhadap hasil belajar biologi siswa kelas X SMA Negeri 5 Surakarta tahun pelajaran 2012/2013. Penelitian ini termasuk dalam quasi eksperiment dengan desain penelitian Postest Nonequivalent Control Group Design. Penelitian ini menerapkan strategi IOC pada kelompok eksperimen dan strategi deduktif dengan metode diskusi, ceramah dan tanya jawab pada kelompok kontrol. Populasi penelitian adalah seluruh siswa siswa kelas X SMA Negeri 5 Surakarta tahun pelajaran 2012/2013. Teknik pengambilan sampel dengan cluster sampling, sehingga diperoleh kelas X2 sebagai kelompok eksperimen dan X1 sebagai kelompok kontrol. Teknik pengumpulan data menggunakan tes pilihan ganda, lembar observasi, dan dokumen sekolah. Uji hipotesis menggunakan uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rerata nilai kelas eksperimen yaitu sebesar 71, 28 sedangkan kelas kontrol sebesar 64,53. Hasil uji hipotesis pengaruh IOC tehrahadap hasil belajar kognitif menunjukkan p-value <0,05 yaitu sebesar 0,000. Hasil uji hipotesis pengaruh IOC terhadap hasil belajar Psikomotorik menunjukkan p-value < 0,05 yaitu sebesar 0,000. Hasil uji hipotesis pengaruh IOC terhadap hasil belajar Afektif menunjukkan p-value <0,05 yaitu sebesar 0,030. Kesimpulan penelitian ini adalah bahwa strategi IOC berpengaruh nyata terhadap hasil belajar biologi siswa kelas X SMA Negeri 5 Surakarta baik pada ranah kognitif, afektif maupun psikomotorik. Kata Kunci : STRATEGI IOC, Hasil Belajar Biologi.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Q Science > QK Botany
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Biologi
    Depositing User: Tri Wahyu Prasetyo
    Date Deposited: 16 Apr 2014 19:15
    Last Modified: 16 Apr 2014 19:15
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11503

    Actions (login required)

    View Item