KEEFEKTIFAN STRATEGI MULTIPLE INTELLIGENCES PADA PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR

Putrawan, Gde Dharma and Rukayah, and Hadiyah, (2012) KEEFEKTIFAN STRATEGI MULTIPLE INTELLIGENCES PADA PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. Didaktika Dwija Indria, 2 (2).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (183Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract: The purpose of this study is to improve the effectiveness of learning this type of work and the use of money through the use of Multiple Intelligences Strategies in Elementary School third graders 3 Ngadipiro. This research shaped Classroom Action Research (CAR). The research was conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection. The subject of this study were students in grade 3 elementary school 3 Ngadipiro which amounts to 7 students. The daa collection techniques used is the questionnaire data, observations, interviews, and documentation. The results showed that the strategy can improve the effectiveness of the Multiple Intelligences learning this type of work and the use of money. Increased effectiveness can be seen from the increasing quality, appropriateness, incentives, and time. The conclusions of this study is the use of Multiple Intelligences Strategies to improve the effectiveness of learning this type of work and use the money to the students in grade 3 elementary school 3 Ngadipiro. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan keefektifan pembelajaran jenis pekerjaan dan penggunaan uang melalui penggunaan Strategi Multiple Intelligences pada siswa kelas 3 SD Negeri 3 Ngadipiro. Penelitian ini berbentuk Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas 3 SD Negeri 3 Ngadipiro yang berjumlah 7 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Strategi Multiple Intelligences dapat meningkatkan keefektifan pembelajaran jenis pekerjaan dan penggunaan uang. Peningkatan keefektifan tersebut dapat dilihat dari meningkatnya kualitas (quality), ketepatan (appropriateness), insentif (insentive), dan waktu (time). Simpulan penelitian ini adalah penggunaan Strategi Multiple Intelligences dapat meningkatkan keefektifan pembelajaran jenis pekerjaan dan penggunaan uang pada siswa kelas 3 SD Negeri 3 Ngadipiro. Kata Kunci: Multiple Intelligences, Keefektifan Pembelajaran, IPS.

    Item Type: Article
    Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
    L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Kedokteran > Psikologi
    Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 16 Apr 2014 06:52
    Last Modified: 16 Apr 2014 06:52
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11352

    Actions (login required)

    View Item