KOLABORASI ANTAR STAKEHOLDER DALAM PEMENUHAN HAK ATAS PENDIDIKAN NONFORMAL ANAK JALANAN DI KOTA SURAKARTA

PUSPORATRI, HANUM ARDIANI (2013) KOLABORASI ANTAR STAKEHOLDER DALAM PEMENUHAN HAK ATAS PENDIDIKAN NONFORMAL ANAK JALANAN DI KOTA SURAKARTA. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (544Kb) | Preview

    Abstract

    Child is a nation‟s asset; for that reason, child should get his/her right for early education. However, not all children can live sufficiently, many children are still marginalized. In the attempt of People Centered Development, the marginalized child education should be spurred to discontinue the poverty circle. To realize it, the government cannot stand alone; there should be collaboration with the Non Government Organization (NGO). Considering this, Bapermas, Dinsos, Dikpora were in collaboration with PPAP Seroja agency and LSK Bina Bakat attempted to fulfill the right for non-formal street children education. The objective of research was to describe the collaboration among stakeholders: Bapermas, Dinsos, Dikpora, PPAP Seroja agency and LSK Bina Bakat in fulfilling the right for non-formal street children education in Surakarta City. This study employed triangulation method consisting of qualitative method involving observation, in-depth interview and document study. The sampling techniques used were purposive sampling and snowball sampling. The research was taken place in Surakarta City. The result of research described collaboration which built between Bapermas, Dinsos, Dikpora, PPAP Seroja agency and LSK Bina Bakat. The writer concluded that the collaboration between Bapermas, Dinsos, Dikpora, PPAP Seroja agency and LSK Bina Bakat run effectively based on reference of what DeSave proposed among others network structure, commitment to a common purpose, trust among participant,governance,access to authority, distributive accountability/responsibility, information sharing, and access to resources. Keywords: education, street children, collaboration Anak merupakan aset bangsa, oleh karena itu anak perlu mendapatkan haknya atas pendidikan sejak dini. Namun sayangnya tidak semua anak dapat hidup berkecukupan, masih banyak anak yang termarjinalkan. Dalam rangka People Centered Development pendidikan anak yang termarjinalkan harus dipacu untuk memutus lingkaran kemiskinan. Untuk mewujudkannya Pemerintah tidak dapat berdiri sendiri, diperlukan adanya suatu kolaborasi dengan Lembaga Swadaya Masyarakat. Berdasarkan hal tersebut Bapermas, Dinsos, Dikpora berkolaborasi dengan Lembaga PPAP Seroja dan LSK Bina Bakat untuk memenuhi hak pendidikan non formal anak jalanan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kolaborasi antar stakeholders yaitu Bapermas, Dinsos, Dikpora, Lembaga PPAP Seroja dan LSK Bina Bakat dalam pemenuhan hak atas pendidikan non formal anak jalanan di Kota Surakarta. Penelitian ini menggunakan metode triangulasi yang terdiri dari beberapa metode kualitatif meliputi observasi, wawancara mendalam dan telaah dokumen. Teknik pengambilan sampel menggabungkan purposive sampling dan snowball sampling. Lokasi penelitian di Kota Surakarta. Hasil dari penelitian ini menggambarkan kolaborasi yang dibangun antara Bapermas, Dinsos, Dikpora, Lembaga PPAP Seroja dan LSK Bina Bakat. Peneliti menyimpulkan bahwa kolaborasi antara Bapermas, Dinsos, Dikpora, Lembaga PPAP Seroja dan LSK Bina Bakat berjalan efektif berdasarkan acuan yang dikemukakan oleh DeSave antara lain struktur jaringan, komitmen pada tujuan yang umum, kepercayaan antar partisipan, pemerintahan, akses terhadap otoritas, pembagian akuntabilitas/responsibilitas, berbagi informasi, dan akses terhadap sumber daya. Kata Kunci: pendidikan, anak jalanan, kolaborasi

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: H Social Sciences > HA Statistics
    J Political Science > JA Political science (General)
    Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
    Depositing User: Prima Adi Pradana
    Date Deposited: 15 Apr 2014 23:55
    Last Modified: 15 Apr 2014 23:55
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11276

    Actions (login required)

    View Item