PENINGKATAN HASIL BELAJAR TOLAK PELURU GAYA ORTODOKS MELALUI MODIFIKASI MEDIA PELURU PLASTIK PADA SISWA KELAS VII B SMP N 1 PRACIMANTORO KABUPATEN WONOGIRI TAHUN PELAJARAN 2012/2013

SANTOSO , PUJI (2013) PENINGKATAN HASIL BELAJAR TOLAK PELURU GAYA ORTODOKS MELALUI MODIFIKASI MEDIA PELURU PLASTIK PADA SISWA KELAS VII B SMP N 1 PRACIMANTORO KABUPATEN WONOGIRI TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (357Kb) | Preview

    Abstract

    Puji Santoso. THE ATTEMPT OF IMPROVING THE LEARNING IN ORTHODOX STYLE OF SHOT PUTTING LEARNING THROUGH MODIFIED PLASTICK BULLETS AID IN THE VII B GRADERS OF SMP N 1 PRACIMANTORO WONOGIRI IN THE SCHOOL YEAR OF 2012/2013. Thesis, Surakarta: Teacher Training and Education Faculty, Surakarta Sebelas Maret University, April 2013 This research aims to improve the student learning achievement in orthodox style of shot putting through modified plastick bullets aid in the VII B graders of SMP N 1 Pracimantoro Wonogiri in the school year of 2012/2013. This study was a classroom action research (CAR). The research was carried out in two cycles, each of which consisted of planning, acting, observing, and reflecting. The subject of research the VII B graders of SMP N 1 Pracimantoro Wonogiri was in the school year of 2012/2013, containing 32 students. The data source derived from teacher and students. Techniques of collecting data used were observation, interview, and questionnaire. The data validation was done using method triangulation technique. The data analysis was conducted using a descriptive qualitative technique of analysis. The result of research could be concluded that student learning attitude to orthodox style of shot putting in pre-cycle of 12,5% increased in cycle I passing category of 53,13% with 17 students passing. In this cycle II there was an increase in percentage student learning attitude in passing category of 81,25% with 26 students passing. Meanwhile, the student learning motivation was obtained from the student learning attitude or affective domain and questionnaire value of student learning motivation.. Such the data indicated that the modified learning aid could improve the student learning or affective attitude as well as learning motivation of orthodox style of shot putting. The learning in pre-cycle was conventional, not using innovative learning models, so that the learning motivation was low. The improvement occurred in cycle I. The student learning attitude improved despite less optimal. The implementation of cycle II provided better change so that it could improve the student learning attitude and motivation as well as created a high-quality learning and enjoyable learning circumstance. The conclusion of research was that the modified learning aid could improve the learning of orthodox style of shot putting in the VII B graders of SMP N 1 Pracimantoro Wonogiri in the school year of 2012/2013. Puji Santoso. PENINGKATAN HASIL BELAJAR BELAJAR TOLAK PELURU GAYA ORTODOKS MELALUI MODIFIKASI MEDIA PELURU PLASTIK PADA SISWA KELAS VII B SMPN 1 PRACIMANTORO KABUPATEN WONOGIRI TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Skripsi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret Surakarta, Juni 2012. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa tolak peluru gaya ortodoks melalui modifikasi media peluru plastik pada siswa kelas VII B SMP N 1 Pracimantoro Kabupaten Wonogiri tahun pelajaran 2012/2013. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus, dengan tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas VII B SMP N 1 Pracimantoro tahun pelajaran 2012/2013 yang berjumlah 32 siswa. Sumber data berasal dari guru dan siswa. Teknik pengumpulan data dengan observasi, wawancara dan angket. Validitas data menggunakan teknik trianggulasi metode. Analisis data menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif . Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa hasil belajar siswa pada tolak peluru gaya ortodoks pada pra siklus adalah 12,5% meningkat pada siklus I dalam kategori tuntas adalah 53,13% dengan jumlah siswa yang tuntas adalah 17 siswa. Pada siklus II terjadi peningkatan prosentase sikap belajar siswa dalam kategori tuntas sebesar 81,25% dengan jumlah siswa yang tuntas adalah 26 siswa. Berdasarkan data tersebut menunjukkan bahwa melalui modifikasi alat pembelajaran dapat meningkatkan sikap belajar atau afektif siswa dan motivasi belajar tolak peluru gaya ortodoks. Pembelajaran pada pratindakan bersifat konvensional, tidak menggunakan model-model pembelajaran yang inovatif sehingga motivasi belajar rendah. Peningkatan terjadi pada siklus I. Hasil belajar siswa dan motivasi belajar siswa meningkat walaupun belum optimal. Pelaksanaan siklus II memberikan perubahan yang lebih baik sehingga bisa meningkatkan hasil belajar siswa dan motivasi belajar siswa serta menciptakan suatu pembelajaran yang berkualitas dan suasana pembelajaran yang lebih menyenangkan. Simpulan penelitian ini adalah melalui modifikasi media peluru plastik dapat meningkatkan hasil belajar tolak peluru gaya ortodoks pada siswa kelas VII B SMP N 1 Pracimantoro Kabupaten Wonogiri tahun pelajaran 2012/2013

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    L Education > LB Theory and practice of education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi
    Depositing User: Tri Wahyu Prasetyo
    Date Deposited: 15 Apr 2014 20:27
    Last Modified: 15 Apr 2014 20:27
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11223

    Actions (login required)

    View Item