PENINGKATAN KREATIFITAS DAN MOTIVASI BELAJAR IPA MELALUI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL

Kartono, and Marwiyanto, and Nurhidayah, (2014) PENINGKATAN KREATIFITAS DAN MOTIVASI BELAJAR IPA MELALUI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL. , 1 (1).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (482Kb) | Preview

    Abstract

    The purpose of this research was to increase (1) student learning creativity and (2) studend motivation through contextual model of learning science in the fifth year of Semester 1 of SDN Karangasem 03. This research was a classroom action research. The experiment was conducted in two cycles, with each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection. The subjects were students of fifth year SDN Karangasem 03, Laweyan, Surakarta academic year of 2010. Source of data derived from teacher and student information, the results of observation and documentation. Data collection technique was observervation, tests, documentation, and anquite. The validity of the data used triangulation techniques and methods of data triangulation. Descriptive data analysis was qualitative by using an interactive model analysis techniques. Research procedure was a spiral model of inter-related. Based on results of the research, it could be concluded that student's creativity and motivation in science learning in fifth year of SDN Karangasem 03, Laweyan, Surakarta increased after implemented contextual learning model. Increasing students' creativity in mind with creativity test results conducted in prior cycles, the end of the cycle I, and the end of cycle II shows the increase in the average score of student creativity in prasiklus of 36 (low), the first cycle of 47 (high lower limit), and the cycle II amounted to 55 (high limit). Maximum score is 80. Improving student motivation can be seen from the results of student questionnaires have increased in each cycle. The improvement is shown an average score of student motivation on the prior cycle of 19 (lower limit), the first cycle of 24 (high lower limit), and cycle II amounted to 28 (high limit). Maximum score is 40. Keywords: contextual teaching and learning, creativity, and motivation Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) meningkatkan kreativitas belajar dan (2) meningkatkan motivasi belajar IPA siswa kelas V SD Negeri III Karangasem, Laweyan, Surakarta melalui model kontekstual dalam pembelajaran IPA kelas V Semester 1 SD. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus, dengan tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subyek penelitian adalah siswa kelas V SD Negeri III Karangasem, Laweyan, Surakarta tahun pelajaran 2010/ 2011. Sumber data berasal dari informasi guru dan siswa, hasil observasi dan dokumentasi. Teknik pengumpulan data adalah dengan observasi, tes, dokumentasi, dan anket. Validitas data menggunakan teknik trianggulasi data dan trianggulasi metode. Analisis data adalah deskriptif kualitatif dengan menggunakan teknik analisis model interaktif. Prosedur penelitian adalah model spiral yang saling berkaitan. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa kreativitas dan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran IPA di kelas V SD Negeri III Karangasem, Laweyan, Surakarta mengalami peningkatan setelah dilaksanakan model pembelajaran kontekstual. Peningkatan kreativitas siswa diketahui dengan hasil tes kreativitas yang dilaksanakan pada prasiklus, akhir siklus I, dan akhir siklus II menunjukkan peningkatan skor rata-rata kreativitas siswa pada prasiklus sebesar 36 (rendah), siklus I sebesar 47 (tinggi batas bawah), dan siklus II sebesar 55(tinggi batas atas). Skor maksimal sebesar 80. Peningkatan motivasi siswa dapat diketahui dari hasil angket siswa mengalami peningkatan pada setiap siklus. Peningkatan itu ditunjukan skor rata-rata motivasi siswa pada prasiklus sebesar 19 (rendah batas atas), siklus I sebesar 24 (tinggi batas bawah), dan siklus II sebesar 28 (tinggi batas atas). Skor maksimal sebesar 40. Kata Kunci : pembelajaran kontekstual, kreativitas, dan motivasi

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 15 Apr 2014 05:10
    Last Modified: 17 Mar 2017 11:55
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11100

    Actions (login required)

    View Item