HUBUNGAN ANTARA SELF-REGULATED LEARNING DENGAN PROKRASTINASI PENYUSUNAN SKRIPSI PADA MAHASISWA FAKULTAS SASTRA DAN SENI RUPA UNS

Lestari, Habibah Nugraeni (2013) HUBUNGAN ANTARA SELF-REGULATED LEARNING DENGAN PROKRASTINASI PENYUSUNAN SKRIPSI PADA MAHASISWA FAKULTAS SASTRA DAN SENI RUPA UNS. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (765Kb) | Preview

    Abstract

    Minithesis is a scientific literature which student must prepare first as one of the requirements to get a bachelor's degree. The optimal results of the minithesis writing can be achieved through the student's ability to regulate themselves or by other term: self-regulated learning. Self-regulated learning can assist students in organizing, planning and directing them to reach a certain goal, which is the writing of the minithesis. Students need to have self-regulated learning as the ability to assist them in overcoming procrastination that block in the writing of their minithesis. This study aimed to determine the relationship between self-regulated learning with procrastination in writing of the minithesis on student FSSR UNS. The population in this study were students of the Faculty of Literature and Fine Arts class of 2007 UNS. The sample of this study a total of 39 students of the Faculty of Literature and Fine Arts class of 2007 who are in the process of writing of the minithesis. Sampling technique in this study with purposive incidental sampling. Data collection tool used is Self-Regulated Learning Scale and Writing Minithesis Procrastination Scale. Data analysis using Pearson Product Moment correlation technique. Based on the analysis using Product Moment Pearson technique the results show the correlation coefficient (r) = 0, 662 ; p (sig.) = 0, 000 (p < 0, 05), describe that there is positive and significance relations between self-regulated learning with procrastination in writing minithesis among FSSR UNS students, which shows that the hypotesis in this study rejected. It means that the higher they have self-regulated learning, the higher their procrastination in writing minithesis. Self-regulated learning factor contribute 43,8 % to procrastination in writing minithesis among the students. Password: self-regulated learning, procrastination, minithesis, student Skripsi merupakan karya ilmiah yang wajib disusun mahasiswa Sastra-1 sebagai salah satu syarat untuk mendapatkan gelar sarjana. Hasil penyusunan skripsi yang optimal dapat dicapai salah satunya melalui kemampuan mahasiswa untuk mengatur dirinya atau dengan istilah lain self-regulated learning. Self- regulated learning yang baik dapat membantu mahasiswa dalam mengatur, merencanakan dan mengarahkan dirinya untuk mencapai tujuan tertentu, dalam penyusunan skripsi. Mahasiswa perlu memiliki self-regulated learning sebagai kemampuan untuk membantu mahasiswa dalam mengatasi prokrastinasi yang menghambat dalam penyusunan skripsi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara self-regulated learning dengan prokrastinasi dalam penyusunan skripsi pada mahasiswa FSSR UNS. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Fakultas Sastra dan Seni Rupa UNS angkatan 2007. Sampel penelitian ini sejumlah 39 mahasiswa Fakultas Sastra dan Seni Rupa angkatan 2007 yang sedang dalam proses penyusunan skripsi. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini dengan purposive incidental sampling. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah skala self- regulated learning dan skala prokrastinasi dalam penyusunan skripsi. Analisis data menggunakan teknik korelasi product moment Pearson. Berdasarkan hasil analisis teknik korelasi product moment Pearson diperoleh nilai koefisien korelasi (r) = 0,662; (p < 0,05) artinya ada hubungan positif yang signifikan antara self-regulated learning dengan prokrastinasi penyusunan skripsi pada mahasiswa Fakultas Sastra dan Seni Rupa angkatan 2007, yang menunjukkan bahwa hipotesis dalam penelitian ini ditolak. Semakin tinggi self- regulated learning subjek, maka akan semakin tinggi prokrastinasi dalam penyusunan skripsi pada mahasiswa FSSR UNS. Peran self-regulated learning terhadap prokrastinasi dalam penyusunan skripsi pada mahasiswa FSSR UNS sebesar 43,8%. Kata kunci: self-regulated learning, prokrastinasi, skripsi, mahasiswa

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
    Divisions: Fakultas Kedokteran > Psikologi
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 14 Apr 2014 23:11
    Last Modified: 14 Apr 2014 23:11
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/10900

    Actions (login required)

    View Item